Rapport

Afstandsafhankelijke vliegbelasting en het Caribisch deel van het Koninkrijk

In opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en van Financiën heeft CE Delft, in samenwerking met Significance, de effecten van een naar afstand gedifferentieerde vliegbelasting voor het Caribisch deel van het Koninkrijk in kaart gebracht. De invoering van een naar afstand gedifferentieerde belasting, i.p.v. de huidige vlakke belasting, leidt immers tot hogere tarieven voor passagiers die vanuit Nederland naar het Caribisch deel van het Koninkrijk reizen. Hierbij is gekeken naar verschillende varianten van een dergelijke belasting, variërend met betrekking tot o.a. de tariefstructuur en de wijze waarop de tarieven worden vastgesteld.

Het onderzoek laat zien dat bij de onderzochte varianten de ticketprijzen voor directe vluchten vanaf Schiphol naar de Caribische eilanden stijgen met € 17 tot € 54. Deze prijsstijging leidt naar verwachting tot een daling van het aantal passagiers op deze vluchten met ca. 1 tot 4%. Het aantal vluchten vanaf Schiphol naar deze eilanden neemt sterker af, doordat meer reizigers zullen kiezen voor een reis met overstap of uitwijken naar een buitenlandse luchthaven. Dit leidt wel tot langere reistijden en minder gemak voor de reizigers.

Binnen het onderzoek hebben we ook een grove inschatting gemaakt van de economische effecten voor de eilanden die optreden als gevolg van de daling in het aantal passagiers. De directe bestedingen dalen, afhankelijk van de variant, met € 13 tot € 37 miljoen in 2030. Van deze daling in bestedingen zal naar verwachting € 5,4 tot € 15,4 miljoen gedragen dienen te worden door de eilandbewoners. Het resterende deel van de daling in bestedingen gaat ten koste van importen op de eilanden. De invoering van de naar afstand gedifferentieerde vliegbelasting leidt ook tot een beperkte daling van de werkgelegenheid op de eilanden, varierend van 0,06% op Sint Maarten bij een laag tarief tot 0,96% op Bonaire bij een hoog tarief. De verschillen tussen de eilanden zijn o.a. te verklaren door verschillen in omvang van de toeristensector en het aandeel van Nederlandse toeristen in het totaal aantal bezoekers. Effecten op het bruto binnenlands product (BBP) zijn ook relatief klein: het grootste effect zien we op Curaçao, met een daling van het BBP met maximaal 0,6%.

In onze analyses hebben we geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat vrijgekomen hotelkamers opgevuld kunnen worden door toeristen uit andere landen. Dit zou de effecten van een hogere vliegbelasting, wat betreft bestedingen, werkgelegenheid en BBP, voor de eilanden kunnen dempen.

Het rapport maakt deel uit van de Brief van de regering van 26 juni 2025 Onderzoek gedifferentieerde vliegbelasting | Tweede Kamer der Staten-Generaal

Meer over