Greenpeace wil beter inzicht in de CO2-emissies van Schiphol Group en KLM. Daartoe heeft Greenpeace behoefte aan een fact-finding paper over hoe groot de CO2-emissies van Schiphol en KLM zijn. Op dit moment is er gebrekkige informatie beschikbaar over de CO2-emissies die worden veroorzaakt door Schiphol Group en KLM. KLM is alleeen meldingsplichtig over de emissies die door intra-EEA-vluchten worden veroorzaakt, conform regelgeving uit het EU ETS. Emissies die op vluchten naar of van bestemmingen buiten Europa worden gemaakt, vallen niet onder het EU ETS en worden derhalve ook niet gerapporteerd door KLM. Schiphol Group meldt in haar jaarverslag wel haar eigen CO2-emissies op de luchthaven door de passagiers- en vrachtafhandeling, maar niet de CO2-emissies die veroorzaakt worden door de start en landingen en het tanken en verstoken van kerosine op de luchthaven.
Het doel van het project is het schetsen van een zo volledig mogelijk beeld van:
Voor Schiphol Group en KLM zijn de volgende activiteiten ontplooid:
Als we in deze rapportage spreken over Schiphol Group, bedoelen we de activiteiten op Nederlands grondgebied van de Schiphol Group. De Royal Schiphol Group is een luchthavenonderneming die eigenaar en exploitant is van meerdere luchthavens in Nederland: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport. Daarnaast heeft de Schiphol Group een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport.