Stay Grounded heeft CE Delft de opdracht gegeven om de resterende CO2-budgetten voor de Europese luchtvaart te berekenen en de effecten van een Europese Frequent Flying Levy (FFL) in te schatten. De budgetten zijn afgeleid van de nieuwste IPCC-budgetten en de FFL-effecten zijn gemodelleerd met het Europese luchtvaartmodel AERO-MS. Uit de analyse blijkt dat een substantiële inkrimping van de luchtvaart op de korte termijn noodzakelijk is om de sector in lijn te brengen met de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. Een FFL kan aanzienlijk bijdragen aan de vereiste vermindering van de vraag door toepassing van het beginsel dat de vervuiler betaalt.
De voorgestelde heffing wordt toegepast op alle vertrekkende passagiers in alle 30 landen van de Europese Economische Ruimte (EER) en het Verenigd Koninkrijk. De heffing wordt per individuele vlucht berekend en kent een nultarief voor de eerste retourvlucht per jaar en een verhoging per tweede vlucht (€ 50,- voor vlucht 3 en 4, € 100,- voor vlucht 5 en 6, € 200,- voor vlucht 7 en 8 , € 400,- voor 9 en meer vluchten) in combinatie met toeslagen voor first/business class (€ 100,-), middellange afstandsvluchten (€ 50,-) en langeafstandsvluchten (€ 100,-) per individuele vlucht. De heffing leidt tot een aanzienlijke vermindering van de vraag en tot extra jaarlijkse belastinginkomsten van € 63 miljard, ervan uitgaande dat de FFL de nationale ticketbelastingen vervangt. Als gevolg van dit beleid zal het aantal passagiers op Europese luchthavens naar schatting met 25,8% en de CO2-uitstoot met 21,1% afnemen in vergelijking met het basisscenario.