In deze studie, in opdracht van de Europese Commissie, is onderzocht of de Europese regels rond staatssteun voldoende rekening houden met Europese doelstellingen op het gebied van milieu, klimaat, het omgaan met schaarse hulpbronnen en duurzame (economische) ontwikkeling. Zo zijn er situaties denkbaar waarin staatssteun negatieve milieueffecten met zich meebrengt.
In het onderzoek:
Eén van de conclusies van het onderzoek is dat niet transparant is hoé verschillende, soms tegengestelde, belangen en impacts tegen elkaar worden afgewogen bij staatssteunbeslissingen. Ook schrijven regels rond staatssteun niet voor dat lidstaten informatie moeten verstrekken over (verwachte) impacts. Het EU staatssteunkader kan op deze punten worden verbeterd. Doelen en effecten zouden door lidstaten zo veel mogelijk moeten worden gekwantificeerd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de berekeningsmethodiek voor externe kosten, als neergelegd in “the Handbook on estimation of external costs in the transport Sector”.
De studie is uitgevoerd samen met het bureau Ricardo-AEA, in opdracht van de Europese Commissie (‘DG Environment’). De resultaten van het onderzoek zijn voor de Europese Commissie input bij het evalueren en aanpassen van het EU staatssteunkader.