Rapport

Kosten en baten van een SAF-bijmengverplichting op Eindhoven Airport

Eindhoven Airport heeft als doel geformuleerd de CO2-uitstoot van vertrekkende vluchten in 2030 met 30% te reduceren ten opzichte van 2019. Een belangrijke maatregel om dit doel te bereiken, is het invoeren van een hogere bijmengverplichting voor Sustainable Aviation Fuel (SAF). In dit onderzoek zijn de kosten en de maatschappelijke baten van deze aanvullende bijmengverplichting op Eindhoven Airport in kaart gebracht.

Voor het bereiken van deze doelstelling zullen de SAF-bijmengpercentages moeten stijgen naar 21 tot 28%, afhankelijk van de kwaliteit, ook wel life-cycle-emissiesreductiefactor (ERF), van de SAF. De maatschappelijke kosten en baten van deze extra SAF-bijmenging zijn weergegeven in onderstaande figuur (voor een SAF-ERF van 70%). Het is voornamelijk een afweging tussen de meerkosten van SAF en de CO2 en non-CO2-klimaatbaten. Omdat het op dit moment nog erg onzeker is wat de SAF-prijs zal zijn in 2030 zijn de kosten gegeven voor meerdere SAF-prijzen. Bij een SAF-prijs van twee keer de kerosineprijs zijn de baten groter dan de kosten, en is de maatregel dus kostenefficiënt. Bij een SAF-prijs van drie en vier keer de kerosineprijs zijn de kosten groter dan de baten, de maatregel is niet kostenefficiënt. Echter zal de maatregel in dat geval alsnog bijdragen aan het opschalen van de productie en het gebruik van SAF en de klimaatimpact van luchtvaart vanaf Eindhoven Airport reduceren.

Kosten en baten van het extra SAF bijmengen op Eindhoven Airport in 2030 bij een SAF-emissiereductiefactor van 70%

Auteurs

Meer over