In 2014 publiceerde de Europese Commissie een strategie om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot door vrachtwagens in Europa te verminderen. Deze strategie richt zich op korte termijn acties om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te certificeren, te monitoren en te rapporteren.
Deze studie identificeert drie opties voor monitoring van CO2-emissies en brandstofverbruiksgegevens die voortvloeien uit de nieuwe certificeringsprocedure:
Voertuigfabrikanten geven de voorkeur aan kruisrapportage, vooral omdat deze optie hun administratieve kosten beperkt. De lidstaten hebben verschillende standpunten naar voren gebracht: sommigen steunen het kostenargument voor Optie 3, anderen voeren aan dat Optie 1 de monitoringgegevens geloofwaardiger maakt.
De geschatte monitoringkosten variëren van € 1 (Optie 3) tot € 5 (Optie 1) per in de EU geregistreerd voertuig. Doorslaggevende kostencategorieën zijn de ontwikkeling en werking van de benodigde IT-systemen door de lidstaten om grote VECTO-resultaatbestanden (Optie 1) en de definitie en overeenstemming van de modus operandi van fabrikanten met 28 lidstaten (Optie 1).