Rapport

TCO-tool taxi’s Amsterdam

Met een TCO-tool (Total Cost of Ownership) kunnen taxichauffeurs de totale kosten over de bezitsduur vergelijken van door brandstof aangedreven taxi’s en elektrisch aangedreven taxi’s. CE Delft heeft voor de gemeente Amsterdam zo’n TCO-tool in Excel ontwikkeld voor taxi’s. Het Excelbestand is te downloaden onder het kopje Documenten en te gebruiken in het programma Excel. De tool houdt onder andere rekening met hoeveel jaar een chauffeur de auto denkt te gebruiken, hoeveel kilometers een auto rijdt en waar de auto wordt opgeladen. De kosten gelden specifiek voor rijden en laden in Amsterdam.

Uit onze studie blijkt dat elektrische taxi’s vaak goedkoper zijn dan brandstof aangedreven taxi’s, als we een vergelijking maken tussen taxi’s met dezelfde aanschafwaarde, leeftijd en grootte. Zo zijn tweedehands elektrische taxi’s in het middensegment over de bezitsduur goedkoper dan brandstof aangedreven taxi’s in hetzelfde segment. Nieuwe elektrische taxi’s zijn wel vaak duurder over de bezitsduur dan tweedehands brandstof aangedreven taxi’s, vooral vanwege de fors hogere aanschafkosten. Deze vergelijking is belangrijk, omdat er in sommige segmenten nog weinig of geen elektrische modellen beschikbaar zijn. Daarnaast hebben we bekeken hoe het jaarkilometrage, de aanschafwaarde, laadprijzen en de bezitsduur invloed hebben op de kosten van taxi’s. In veel gevallen blijven de kostenvoordelen van elektrische taxi’s bestaan, al worden de voordelen wel kleiner. Hoge laadprijzen hebben het meest effect op de kosten van elektrische taxi’s. Als de laadprijzen gemiddeld hoog zijn, bijvoorbeeld bij voornamelijk snelladen, dan zijn elektrische taxi’s niet voordeliger dan brandstof aangedreven varianten.

Om de totale kosten over de bezitsduur (TCO) van verschillende taxi’s te bepalen, hebben we een TCO-tool ontwikkeld dat gebaseerd is op ons TCO-model ‘COSTREAM’. Dit model van CE Delft kan de TCO berekenen van verschillende typen personenauto’s. Het TCO-model gebruikt kenmerken, zoals voertuigprijzen van verkochte auto’s, in combinatie met gebruikskenmerken van auto’s, om zo tot de kosten over de bezitsduur te komen. In de rapportage is toegelicht welke methode is toegepast om de TCO-tool voor taxi’s te ontwikkelen.