Rapport

TCO-tool taxi’s Amsterdam

Met een TCO-tool (Total Cost of Ownership) kunnen taxichauffeurs de totale kosten vergelijken van het bezit van een brandstof- of elektrische taxi. CE Delft heeft zo’n tool gemaakt voor de gemeente Amsterdam in Excel. Je kunt het bestand downloaden bij ‘Documenten’ en gebruiken in Excel. De tool kijkt naar zaken zoals: hoe lang een chauffeur de taxi wil gebruiken, hoeveel kilometers de taxi rijdt, en waar de taxi oplaadt. De kosten die de tool berekent, gelden specifiek voor rijden en opladen in Amsterdam.

Uit ons onderzoek blijkt dat elektrische taxi’s vaak goedkoper zijn dan taxi’s die op brandstof rijden, vooral als we vergelijkbare auto’s nemen wat betreft prijs, leeftijd en grootte. Tweedehands elektrische taxi’s zijn meestal goedkoper dan tweedehands taxi’s die op brandstof rijden in hetzelfde segment. Nieuwe elektrische taxi’s zijn echter vaak duurder in de loop van de tijd, dan tweedehands taxi’s die op brandstof rijden, vooral door de hoge aanschafprijs. Dit is belangrijk omdat in sommige segmenten nog weinig elektrische modellen beschikbaar zijn. We hebben ook gekeken naar hoe dingen zoals, het aantal kilometers per jaar, de aanschafprijs, laadkosten en de periode dat de taxi in gebruik is, de kosten beïnvloeden. In veel gevallen blijven elektrische taxi’s goedkoper, maar de voordelen worden kleiner. Hoge laadprijzen, bijvoorbeeld bij snelladen, kunnen ervoor zorgen dat elektrische taxi’s niet voordeliger zijn dan brandstof taxi’s.

Om de totale kosten over de bezitsduur (TCO) van verschillende taxi’s te berekenen, hebben we een TCO-tool ontwikkeld die gebaseerd is op ons model ‘COSTREAM’. Dit model van CE Delft berekent de TCO van verschillende soorten auto’s door informatie over de prijs en het gebruik van de auto’s te combineren. In de rapportage onde ‘Documenten’ staat uitgelegd hoe we de TCO-tool voor taxi’s hebben gemaakt.