In ons Jaarbericht melden wij wat volgens de medewerkers van CE Delft de beste projecten van afgelopen jaar zijn. In een zinderende eindstrijd kiezen zij het ‘project van het jaar’. Daarbij wordt gekeken naar tevredenheid bij de opdrachtgever, bijdrage aan de missie van CE Delft, maar zijn collega’s ook kritisch op de vraag of het project binnen budget is uitgevoerd, en of het prettig samenwerken was. De drie winnende projecten zetten we hieronder in het zonnetje. Daarnaast delen we cijfers over onze omzet, onze milieu-impact als bedrijf, de rapportcijfers die we van opdrachtgevers krijgen en de samenstelling van ons personeelsbestand.
In 2023 hebben we weer een keur aan projecten uitgevoerd met rapporten die veel gebruikt worden in de beleidsprocessen bij gemeenten, Rijksoverheid en Europese Unie. Daarnaast hebben we ook projecten uitgevoerd voor bedrijven en NGO’s die hiermee de effecten van bepaalde verduurzamingsmaatregelen geanalyseerd wilden hebben.
Onze marktpositie bij de brede groep aan opdrachtgevers is zeer goed, zoals blijkt uit de volle orderportefeuille en een groot aantal opdrachtgevers die ons zeer goed beoordelen bij de projectevaluaties. Een gemiddelde beoordeling van 8,4 bij de bijna 100 evaluaties die we hebben uitgevoerd is helder.
We zien dat verduurzaming meer en meer in de uitvoering terecht komt en dat de vragen aan CE Delft veranderen: de opdrachten gaan meer over het beter benutten van de elektriciteitsnetten, het ontwikkelen van een waterstofinfrastructuur, LCA’s van nieuwe processen en producten, prikkels voor recyclen en bio-based producten, etc. Daarmee zijn gemeenten en bedrijven een groter deel van de opdrachtportefeuille gaan beslaan, zodat de beleidsonderzoeken goed rekening kunnen houden met de ervaringen bij realisatie door opdrachtgevers.
Delft, juni 2024
Frans Rooijers (directeur)
Download hier het gehele Jaarbericht 2023
Ieder jaar houdt CE Delft onder alle personeelsleden de verkiezing van het ‘project van het jaar’. Iedere themaleider nomineert twee projecten en na een eerste stemronde blijven de drie meest succesvolle projecten over. In een zinderende eindstrijd wordt vervolgens besloten welk project een jaar lang de eretitel ‘project van het jaar’ mag dragen. Daarbij wordt gekeken naar tevredenheid bij de opdrachtgever, bijdrage aan de missie van CE Delft, maar zijn collega’s ook kritisch op de vraag of het project binnen budget is uitgevoerd, en of het prettig samenwerken was.
In dit jaarbericht leest u over de beste projecten van 2023, te beginnen met de top 3.
Ruimte in Nederland is schaars, maar vanwege de doelstellingen uit het Klimaatakkoord zal de vraag naar ruimte voor duurzame opwek van energie verder toenemen. ‘Zon op dak’ is een bekend voorbeeld van multifunctioneel ruimtegebruik. Maar er zijn nog meer mogelijkheden om zon-pv te combineren, denk bijvoorbeeld aan water, parkeerplaatsen en zelfs de combinatie met bestaande landbouw.
Deze nieuwe toepassingen laten zien dat er veel mogelijk is, maar er komt ook veel bij kijken om zulke innovatieve projecten te ontwikkelen. Bijvoorbeeld een goede ruimtelijke inpassing, het samenbrengen van expertise en de financiering.
De inspiratiegids ‘Nieuwe ruimte voor de zon’ is genoemd in de brief aan de Tweede Kamer ‘Aangescherpte voorkeursvolgorde zon’. Naar aanleiding van deze gids en de Kamerbrief zijn we gevraagd door het ministerie van BZK om kennissessies te organiseren om dit type projecten op grotere schaal te kunnen ontwikkelen.
Lees meer in het Jaarbericht 2023.
De rijksoverheid heeft een Interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) uitgevoerd om tot aanvullende beleidsopties te komen voor het Beleidsprogramma Klimaat. CE Delft heeft samen met Berenschot en Kalavasta de onderbouwende analyse gedaan van het beleidsprogramma, een validatie uitgevoerd van de IBO-beleidsmaatregelen, de aanvullende maatregelen en een kostenberekening gemaakt van het centrale IBO-beleidspakket.
De rapportage en kostennotitie zijn onderdeel van de Kamerbrief Scherpe doelen, scherpe keuzes die minister Jetten (Klimaat en Energie) op 13 maart 2023 aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.
Deze MKBA verkent de welvaartsgevolgen van krimp van Schiphol voor Nederland. In een eerder project voor de gemeente Aalsmeer hebben we al laten zien dat volumegroei niet positief is voor de Nederlandse welvaart. Dit was destijds een belangrijk keerpunt in de discussie over Schiphol, waarin beleidsvarianten die luchtvaartgroei aan banden leggen, ineens bespreekbaar bleken. Eén van deze varianten betreft de krimp naar 440.000 vluchten.
Voor de directies van KLM en Schiphol hebben we laten zien dat krimp ook nog eens een positief saldo van welvaart oplevert. In de MKBA komt naar voren dat intercontinentale vluchten sterk bijdragen aan een negatieve welvaartsuitkomst, vanwege de enorme klimaatimpact. We laten zien dat een hele forse afstandsafhankelijke vliegbelasting (meer dan € 100 op een vlucht naar New York) een goede garantie geeft op een positief welvaartssaldo zonder dat het hubmodel in duigen valt.
In 2023 kwam voor € 7,2 miljoen aan projecten binnen: een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar (€ 6,1 miljoen) en ook meer dan de uitzonderlijk hoge omzet in 2021 (€ 6,9 miljoen). Dat hangt samen met de stijging van het aantal fte’s van de afgelopen jaren.
Het aandeel opdrachten voor de nationale overheid daalde licht(van 37% naar 33%). Het aandeel opdrachten voor provincies en gemeenten bleef ongeveer gelijk (20%).
Het aandeel opdrachten voor internationale instellingen (zowel Europees als mondiaal) nam iets toe, van 7 % naar 10%.
Het aandeel opdrachten voor het bedrijfsleven daalde van 28% naar 22%. 7% (was 8% in 2022) van de omzet kwam uit opdrachten voor NGO’s.
In 2023 zijn er vijftien nieuwe medewerkers aangenomen en zijn dertien medewerkers vertrokken naar een andere werkgever. Eén medewerker is met pensioen gegaan. Het totaal aantal medewerkers op 31 december 2023 stond op 85 medewerkers, oftewel 69,8 fte’s.