Persbericht, 21 mei 2021
De energievraag en de CO2 die vrijkomt bij mobiliteit moet snel en sterk worden verlaagd. Belangrijk voor alle vervoersmodaliteiten is een schone-energieverplichting voor alle energie die door voer- en vaartuigen wordt gebruikt. Dat is het advies van het Klimaatcrisis Beleid Team (KBT) dat vandaag is uitgebracht.
Het KBT adviseert de Rijksoverheid de volgende beleidsmaatregelen:
1. Snelle daling energievraag en de CO2 die vrijkomt bij mobiliteit
2. Schone-energieverplichting
Een schone energieverplichting kan in eerst instantie gebaseerd zijn op de bestaande regeling voor de jaarverplichting hernieuwbare energie voor vervoer en later op een CO2-budget voor de transportsector. Bij voorkeur Europees om grenseffecten te voorkomen, maar in eerste instantie nationaal ontwikkeld.
Dit KBT-advies over mobiliteit volgt op het advies over CO2-reductie in de gebouwde omgeving (april). In juni brengt het KBT advies uit over een CO2-vrije industrie en in juli over landbouw en de energievoorziening.
Een brede groep onafhankelijke experts/hoogleraren heeft als opmaat naar een OMT voor de Klimaatcrisis het Klimaatcrisis Beleid Team gevormd. Het team adviseert de nieuwe regering invoering van een CO2-budgetsysteem voor de uitstoot van broeikasgassen en het betalen voor CO2-emissies door consumenten en bedrijven (naast het ETS voor de industrie). Burgers en bedrijven die daardoor in de knel komen moeten tijdelijk worden ondersteund met inkomensbeleid, maar niet met aanpassingen en verzwakking van het energie/klimaatbeleid.CE Delft coördineert de totstandkoming van de adviezen.
Vrije Universiteit Amsterdam
Dr. Reint Jan Renes
Gedragswetenschapper
Lector Psychologie voor een Duurzame Stad
Hogeschool van Amsterdam
Directeur Energy Transition Lab