Rapport

A fair share from aviation – Solidarity levies in aviation: Options for a coalition of the willing

De Global Solidarity Levies Task Force (GSLTF) ontwikkelt internationaal afgestemde heffingen die tot doel hebben klimaatfinanciering te mobiliseren en klimaatrechtvaardigheid te bevorderen. De GSLTF heeft CE Delft opdracht gegeven om een effectbeoordeling uit te voeren van vier verschillende beleidsopties in de luchtvaart: een heffing op vliegtuigbrandstof voor commerciële vluchten, een ticketheffing, een frequent flyer-heffing en een heffing op brandstof voor privéjets. De effecten zijn gemodelleerd met het Europese luchtvaartmodel AERO-MS. Voor elk van deze heffingen analyseert de studie de opbrengsten, het klimaateffect, de verdelingseffecten, neveneffecten (spill-overs) en juridische haalbaarheid.

Van de onderzochte beleidsopties scoort de brandstofheffing voor commerciële luchtvaart het best wat betreft het mobiliseren van klimaatfinanciering en het bevorderen van klimaatrechtvaardigheid. Deze maatregel leidt tot een aanzienlijke reductie van CO₂-uitstoot (circa 10%) en heeft een groot opbrengstpotentieel (€84 miljard). Daar staat tegenover dat het risico op weglekeffecten aanzienlijk is en de juridische implementatie complex.

Een ticketheffing is iets minder effectief, met een emissiereductie van 6% en een opbrengst van ongeveer €62 miljard. Deze optie is daarentegen juridisch en administratief beter uitvoerbaar, wat de implementatie eenvoudiger maakt.

De frequent flyer-heffing scoort goed op het gebied van progressiviteit, omdat zij een groter deel van de lasten legt bij hogere inkomensgroepen. Tegelijkertijd is deze optie juridisch en praktisch lastiger te realiseren.

Tot slot richt de heffing op brandstof voor privéjets zich weliswaar slechts op ongeveer 2% van de wereldwijde luchtvaartemissies en levert zij relatief bescheiden inkomsten op (€6 miljard), maar deze maatregel scoort goed op het vlak van herverdeling – ze treft vrijwel uitsluitend zeer vermogende individuen – en is juridisch eenvoudiger te implementeren dan een brandstofheffing voor commerciële vluchten.