In opdracht van het Ministerie van I&W heeft CE Delft in beeld gebracht wat de ontwikkeling is van de luchtvaart gerelateerde belastingen, heffingen, gelden en (kosten van) verhandelbare emissierechten in Nederland. Dit is gedaan voor de jaren 2018 – 2030. Deze analyse vormt een actualisatie van een soortgelijke analyse die door CE Delft in de studie ‘De prijs van een vliegreis – Editie 2023’ is uitgevoerd. De analyse laat zien dat de belastingen en heffingen op de luchtvaart de afgelopen jaren zijn toegenomen, o.a. door invoering van de vliegbelasting.
In dit deel van de studie hebben we bekeken op welke wijze luchtvaartmaatschappijen omgaan met de stijgende belastingen en heffingen. Hierbij hebben we de volgende twee vragen onderzocht:
Op basis van een literatuurstudie concluderen we dat verhogingen van belastingen en/of heffingen in de luchtvaart door luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk grotendeels doorberekend worden in de ticketprijzen. Hoe deze hogere kosten precies in de prijzen van individuele tickets terecht komen, is minder duidelijk. Doordat luchtvaartmaatschappijen zeer dynamische en vraaggebaseerde prijsstrategieën toepassen, is het moeilijk vast te stellen hoe ze de kosten van hogere belastingen en heffingen doorberekenen aan individuele reizigers. Wel kunnen er enkele algemene principes herleid worden: