CO2-beprijzing kan een effectief, efficiënt en rechtvaardig instrument zijn om de transitie naar een koolstofarme economie te versnellen. In deze studie zijn de mogelijkheden bekeken van interne CO2-beprijzing bij inkopen en aanbesteden van catering, kantoormeubilair en textiel. CO2-beprijzing is het beprijzen van broeikasgasemissies. Het is een vermenigvuldiging van de CO2-voetafdruk van een product of dienst met een CO2-prijs.
In de casussen zien we bij aanbestedingen van catering, kantoormeubilair en textiel dat momenteel klimaatemissies worden gereduceerd door het stellen van criteria voor maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI-criteria).
Drie mogelijkheden van CO2-beprijzing bij catering, meubilair en textiel voor inkopende overheden:
Effect van CO2-beprijzing Uit het onderzoek blijkt dat de hoogte van de CO2-prijs grote invloed heeft op hoe sturend CO2-beprijzing binnen aanbestedingen kan zijn. In veel gevallen zijn de CO2-kosten slechts een klein onderdeel van de totale kosten. Bij de vijftien geanalyseerde producten, binnen catering, meubilair en textiel, zien we dat het aandeel CO2-kosten als onderdeel van de totale kostprijs varieert tussen gemiddeld 1% bij 25 €/ton CO2, 3% bij 100 €/ton CO2 en 18% bij 700 €/ton CO2.
Aanbevelingen Aanbevelingen voor inkopende organisaties zijn:
Aanbevelingen voor de Rijksoverheid zijn:
Drie rollen van CO2-beprijzing in aanbestedingen