Steeds meer organisaties willen klimaatneutraal worden, maar worstelen daarbij met hun aanpak; hoe pak je dat aan en hoe voorkom je dat je wordt beschuldigd van “greenwashing”? Iedere organisatie vindt het wiel opnieuw uit, is een veelgehoorde kreet op dit vlak. De handreiking “Klimaatneutraal worden doe je zo!” helpt bedrijven en gemeenten op weg.
Stichting Stimular, CE Delft en Stichting Natuur en Milieu hebben de handreiking opgesteld, na discussie met een brede groep stakeholders over het begrip klimaatneutraal. De handreiking maakt onderscheid tussen verschillende soorten initiatieven. Een klimaatneutraal product is immers iets heel anders dan een klimaatneutrale organisatie. De handreiking beschrijft de emissies die meegenomen kunnen worden en de maatregelen die zinvol zijn om klimaatneutraal te worden. Dat zijn ten eerste energiebesparing en duurzame energie. De CO2-uitstoot die daarna (eventueel) nog overblijft kan worden gecompenseerd via aankoop van CO2-credits. De handreiking geeft informatie over de verschillende vormen van CO2- compensatie en beschrijft de voor- en nadelen van de verschillende systemen. Compenseren is altijd de laatste stap, na energiebesparing en duurzame energie.
Klimaatneutraal Gold De handreiking geeft inzicht in welke emissies bij een klimaatneutraal initiatief gereduceerd dan wel gecompenseerd moeten worden, wil het geloofwaardig zijn. Omdat een organisatie niet van vandaag op morgen klimaatneutraal kan worden introduceren we verder het hogere ambitieniveau “Klimaatneutraal Gold”. Na verloop van tijd kan een organisatie nog een stap verder gaan in het terugdringen van emissies, door bijvoorbeeld ook de emissies bij toeleveranciers of kopers van zijn product mee te nemen. Bijvoorbeeld een auto die “Klimaatneutraal Gold” is, is niet alleen klimaatneutraal geproduceerd in de fabriek, maar rijdt ook klimaatneutraal.
Transparant en geloofwaardig Klimaatneutraal moet geen vlag zijn op een modderschuit. Een oliemaatschappij die op grote schaal olie wint uit teerzand ten koste van natuur en milieu, maar wel één soort klimaatneutrale benzine verkoopt, is niet erg geloofwaardig. Klimaatneutraal moet passen bij de bredere filosofie van de organisatie. De handreiking wijst op het belang om consistent te zijn en helder te communiceren over de gekozen aanpak –waarom juist dit product, waarom neem ik deze emissies mee, waarom pas ik compensatie toe?- en de vervolgstappen. Organisaties die klimaatneutraliteit willen gebruiken om de aandacht van vervuilende activiteiten af te leiden, zullen door publiek en media terecht van ‘greenwashen’ beschuldigd worden.