Vanaf 2026 vervangt de vrachtwagenheffing het Eurovignet in Nederland. Naar verwachting leidt dit tot een netto opbrengst van € 250 miljoen per jaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is voornemens dit geld terug te sluizen naar de sector voor verduurzaming en innovatie. Een deel van het geld zal naar verwachting besteed worden aan logistieke efficiëntie. Welke maatregelen effectief zijn en waarop het geld ingezet gaat worden is nog onduidelijk. CE Delft heeft in opdracht van Natuur & Milieu een selectie van mogelijke maatregelen beoordeeld ten behoeve van de discussie over de inzet van de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing.
Van de samengestelde lijst met geïdentificeerd maatregelen zijn op basis van vier criteria (Technology Readiness Level, impact op CO2-emissies, afhankelijkheid van externe factoren en de verwachte kosten) en enkele aanvullende overwegingen zijn vijf maatregelen overgebleven die wij verder hebben geanalyseerd. Dit zijn:
Op basis van onze analyse per maatregel, waarbij we specifiek hebben gekeken naar de huidige barrières en de toegevoegde waarde van financiële ondersteuning om efficiëntere logistiek te realiseren, komen wij tot de volgende conclusies: