Rapport

Marktverkenning zero-emissiebestelauto’s

In het Belastingplan 2023 heeft het kabinet geregeld dat de bpm-vrijstelling bij aanschaf van een bestelauto’s door ondernemers, vanaf 1 januari 2025, wordt afgeschaft. Tegelijkertijd wordt de grondslag voor de bpm bij aanschaf van een bestelauto’s omgezet naar CO2-uitstoot. Deze maatregel zorgt dat ondernemers met een fossiel aangedreven bestelauto voortaan bpm verschuldigd zijn, afhankelijk van de CO2-uitstoot. De maatregel biedt daarmee een stimulans om te kiezen voor een bestelauto met een lagere of geen CO2-uitstoot (ZE-bestelauto). De Tweede Kamer heeft het kabinet verzocht om een uitgebreide en geactualiseerde marktverkenning te doen naar zero-emissiemodellen, waarbij wordt gekeken naar beschikbaarheid, prijsstelling, actieradius, laadvermogen, trekkracht en oplaadmogelijkheden. Het ministerie van Financiën heeft CE Delft gevraagd dit te onderzoeken.

Uit het onderzoek blijkt dat batterij-elektrische bestelauto’s verkrijgbaar zijn met dezelfde laadvolumes (m3), lengte, breedte, en meest gangbare type opbouw en ombouw als dieselbestelauto’s. De actieradius van de batterij-elektrische bestelauto’s is afgelopen jaren toegenomen door steeds grotere batterijpakketten en batterijtechnologie. De grootste uitdaging bij batterij-elektrische bestelauto’s voor gebruikers zit in de combinatie van laad¬vermogen en eventueel trekkracht aan de ene kant en actieradius aan de andere kant. Met name bij de grotere bestelauto’s met een toegestane maximum massa tegen de 3.500 kg speelt dit een belangrijke rol.