Het Europees Milieuagentschap (EEA) heeft aan Fraunhofer ISI en CE Delft gevraagd om onderzoek te doen naar indicatoren voor de Europees gemiddelde CO2-efficiëntie van goederen- en personenvervoer. Fraunhofer ISI en CE Delft hebben een robuuste methodiek ontwikkeld voor de bepaling van de CO2-efficiëntie-indicatoren. Daarbij is gekozen voor een aanpak die ook in de toekomst herhaald kan worden. Hiervoor is zowel gebruikgemaakt van top-down en bottom-up berekeningen, en zijn er specifieke analyses gedaan naar de uitstoot van emissies door vliegtuigen op grote hoogten en de zogeheten up- en downstream emissies die vrijkomen bij de productie van elektriciteit en brandstoffen.
Voor de periode 2014-2018 zijn er Europees gemiddelde CO2-efficiëntie-indicatoren gepresenteerd voor de volgende modaliteiten:
Daarnaast zijn er waar mogelijk uitsplitsingen gemaakt naar specifieke brandstoffen, voertuigen en goederen. De resultaten zijn uitgedrukt in CO2- equivalenten en bevatten ook up- en downstream emissies. Uit de resultaten blijkt dat de gemiddelde CO2-efficiëntie van spoorvervoer en watergebonden vervoer aanzienlijk beter is dan van wegvervoer en de luchtvaart.