Rapport

Nederlandse klimaatdoelen luchtvaart. Haalbaarheid met huidig beleid en mogelijke beleidsoptie

Dit onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu brengt in beeld in hoeverre de Nederlandse luchtvaartsector op koers ligt om de vastgestelde klimaatdoelstellingen te halen en welk aanvullend beleid ingezet kan worden om extra benodigde emissiereducties te realiseren.

Nederland heeft doelen vastgelegd voor de verduurzaming van de luchtvaart voor de jaren 2030, 2050 en 2070. Deze doelen zijn vastgelegd door de Rijksoverheid, partijen uit de luchtvaartsector en kennisinstellingen in het Akkoord Duurzame Luchtvaart, en zijn overgenomen als nationale doelstellingen in de Luchtvaartnota 2020-2050. Op basis van het huidige beleid wordt de doelstelling in het jaar 2030 waarschijnlijk niet gehaald. Of de doelstellingen in 2050 en 2070 worden gehaald, is ook onzeker.

Als aanvullend beleid zou ten eerste een CO2-plafond per luchthaven kunnen borgen dat de klimaatdoelstellingen worden gehaald. Voor het jaar 2030 is ook onderzocht of een verdere verhoging van de vliegbelasting het doel van 2030 gehaald zou kunnen worden. Een verdere verhoging voor vluchten in de middelhoge-afstandsklasse (van € 49 naar circa € 70) en hoge-afstandsklasse (van € 73 naar circa € 110) ten opzichte van de aangekondigde gedifferentieerde vliegbelasting zou naar verwachting voldoende zijn om de doelstelling voor 2030 binnen bereik te brengen.

Meer over