In deze studie wordt het vermoedelijke tijdspad gepresenteerd voor invoering van een Nitrogen Emission Control Area (NECA) in de Oostzee, de Noordzee en het Kanaal alsmede een schatting van NOx-emissies op basis van deze invoeringsdatum en vergelijking hiervan met een scenario zonder Noord-Europees NECA. In een vergelijkende analyse worden alternatieve beleidsinstrumenten om de NOx-emissies van de scheepvaart te verminderen besproken, met daarbij aandacht voor de verwachte NOx-reducties en kostenramingen. De waarschijnlijke uitkomst van de NECA-onderhandelingen m.b.t. de Oostzee en Noordzee wordt ingeschat, samen met het vermoedelijke tijdspad van de meest waarschijnlijke uitkomst.
Deze studie is uitgevoerd in opdracht van Transport & Environment door IVL (Swedish Environmental Research Institute) en CE Delft. IVL was verantwoordelijk voor de berekening van NOx-emissies in de EU-wateren en voor beschrijving van de technische parameters en verwachte kosten van de onderzochte reductie-opties, CE Delft voor de geopolitieke analyses en de kosten-batenanalyse.
IVL, Hulda Winnes, Erik Fridell, Katarina Yaramenka