Rapport

Policy incentives for sustainable aviation fuels (SAF): chain-of-custody, administrative requirements and their impact

De luchtvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 2,5% van de wereldwijde CO₂-emissies. Wanneer ook de niet-CO₂-effecten worden meegerekend, is de totale klimaatimpact nog groter. Om deze emissies te beperken, is de inzet van duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) essentieel. SAF wordt geproduceerd uit duurzame grondstoffen en kan de emissies over de hele levenscyclus aanzienlijk verlagen ten opzichte van fossiel kerosine. Ondanks beleidsmaatregelen die het gebruik van SAF stimuleren, blijft het aandeel in het brandstofverbruik in de luchtvaart zeer beperkt: momenteel bedraagt het slechts circa 0,1% van het totaal. Dit rapport onderzoekt de oorzaken van die lage inzet en identificeert noodzakelijke aanpassingen in het rapportage- en toerekeningskader om het gebruik van SAF, met name binnen het EU-emissiehandelssysteem (EU ETS), beter te stimuleren.

Het onderzoek is uitgevoerd door Öko-Institut (projectleiding), CE Delft en TAKS in opdracht van het Duitse Umweltbundesamt.

Rapport downloaden via Umweltbundesamt: https://www.umweltbundesamt.de/publikationen/policy-incentives-for-the-uptake-of-sustainable

Auteurs

Meer over