Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft de Wageningen University and Research (WUR) gevraagd om de sociaaleconomische effecten en haalbaarheid van vier scenario’s voor de reductie van stikstofuitstoot te onderzoeken. Deze studie is een achtergrondrapport voor de mobiliteitssector bij het WUR-rapport.
In deze studie zijn de sociaaleconomische effecten en de haalbaarheid van het veronderstelde mobiliteitsbeleid in vier theoretische scenario’s onderzocht. Deze scenario’s zijn door het ministerie van LVVN opgesteld en bevatten verschillende combinaties van beleid, gericht om de stikstofemissie te reduceren voor de mobiliteitssector, de industrie en de landbouw.
Voor alle scenario’s geldt dat de beoogde reductie in NOx-emissies een forse additionele reductieopgave is ten opzichte van het bestaande beleid. Met name de korte tijd waarin deze reductie gerealiseerd zou moeten worden beperkt de haalbaarheid in sterke mate. Ook de wijze waarop de opgaven in de verschillende scenario’s beleidsmatig gerealiseerd zouden moeten worden, is zeer uitdagend. De sociaaleconomische effecten hangen grotendeels af van de technologische mogelijkheden om voertuigen te vervangen voor duurzamere alternatieven. Voor binnenvaart, mobiele werktuigen en in mindere mate wegtransport, waar dit voldoende beschikbaar is, zijn de effecten relatief beperkt. Er kan wel meer ongelijkheid ontstaan door de hogere aanschafkosten als hier geen compenserend beleid voor wordt gevoerd. Voor personenauto’s en luchtvaart zal er echter ook een gedwongen beperking van de verkeersactiviteiten nodig zijn. Dit kan aanzienlijke negatieve sociaaleconomische effecten hebben op de arbeidsmarkt, samenleving, materiële welvaart en subjectief welzijn.