Rapport

Top 10 van instrumenten ter stimulering van deelmobiliteit

Deelmobiliteit is sterk in ontwikkeling en heeft, met een gebruikersgroep van 19% van de Nederlanders, nog voldoende mogelijkheid om te groeien. Dit marktaandeel zorgt ervoor dat er momenteel nog grote onzekerheden bestaan, bijvoorbeeld over de mate hoe burgers gebruik zullen gaan maken van deelmobiliteit. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft CE Delft gevraagd om een top 10 van instrumenten op te stellen om deelmobiliteit te stimuleren. Deze vraag komt voort uit een motie die is aangenomen door de Tweede Kamer waarin gevraagd is om een ‘verkenning uit te voeren naar een top 10 van ruimtelijke, wettelijke en fiscale instrumenten die de groei van elektrische deelmobiliteit bevorderen’.

CE Delft heeft van vijftien instrumenten de effecten inschat op:

  • Effectiviteit deelmobiliteit: de mate waarin het instrument leidt tot een toename in het aantal gebruikers, een toename in gebruikersfrequentie of een toename in het aantal aangeboden deelvoertuigen.
  • Effect op voertuiggebruik: de mate waarin het instrument leidt tot een verandering in het totale bezit of gebruik van de auto, openbaar vervoer, tweewieler of lopen.
  • Brede welvaart: de mate waarin het instrument een bijdrage levert aan de verschillende vlakken van brede welvaart, dat wil zeggen veiligheid, gezondheid, bereikbaarheid en leefomgeving.
  • Haalbaarheid en kosten: de mate waarin het instrument draagvlak heeft bij de betrokken partijen, op welke termijn het instrument kan worden geïmplementeerd en tot welke kosten dit leidt voor de overheid.

De top 10 is bepaald met weegfactoren die zijn toegepast op de ingeschatte effecten van de instrumenten.

De top 10 die wordt gepresenteerd in het onderzoek is een lijst instrumenten waarvan CE Delft heeft ingeschat dat deze in de breedte bijdragen aan het oplossen van diverse problemen, zoals schaarse ruimte, klimaatverandering en gezondheid. Deze inschattingen zijn gemaakt op basis van literatuur, interviews en berekeningen. De top 10 is generiek van aard en de effectiviteit van instrumenten is vooral afhankelijk van de lokale context. Lokaal kan een top 10 van instrumenten er anders uitzien dan de top 10 die uit dit onderzoek naar voren is gekomen.

De rapportage is 8 oktober 2024 naar de Tweede Kamer gestuurd als bijlage van de Kamerbrief duurzaam vervoer.

Meer over