Rapport

Impact van brandstofprijzen op de energie-efficiëntie van maritieme schepen

De afgelopen tien jaar hebben de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en de Europese Commissie (EC) verschillende beleidsmaatregelen genomen om de milieuprestaties van de zeescheepvaart te verbeteren. Veel van deze beleidsmaatregelen leiden tot hogere brandstofkosten voor de scheepvaart, hetzij direct (bijv. in het geval van EU ETS) of indirect (bijv. in het geval van FuelEU Maritime). In deze studie voor T&E hebben we onderzocht of en in welke mate dergelijke stijgingen van brandstofkosten scheepvaartmaatschappijen beïnvloeden om te investeren in de technische energie-efficientie van hun schepen of om hun operationele energie-efficiëntie te verbeteren. Daartoe hebben we met behulp van econometrische analyses het effect van historische ontwikkelingen in brandstofprijzen op zowel de technische als de operationele energie-efficiëntie van zeeschepen in de wereldwijde vloot onderzocht.

De belangrijkste resultaten van onze studie zijn:

  • Er is significant bewijs dat hogere brandstofprijzen scheepseigenaren stimuleren om energie-efficiëntere schepen te bouwen. Ter illustratie: één van onze modellen laat zien dat, bij het gelijk houden van alle andere factoren, een gemiddelde stijging van de brandstofprijs met 1% met een vertraging van 6 jaar leidt tot een stijging van de technische energie-efficiëntie van nieuwbouwschepen met 0,26%.
  • De relatie tussen brandstofprijzen en de technische energie-efficiëntie van nieuwbouwschepen lijkt in de periode 2015-2024 minder sterk dan in de periode 1990-2014. Dit kan waarschijnlijk worden verklaard door het feit dat na 2015 verschillende beleidsinstrumenten zijn geïmplementeerd die gericht zijn op de technische energie-efficiëntie van nieuwbouwschepen, wat de relatie tussen brandstofprijzen en technische energie-efficiëntie beïnvloedt.
  • Een stijging van de brandstofkosten als gevolg van de invoering van EU-beleid zoals de opname van de zeescheepvaart in het EU-ETS of de invoering van Fuel EU maritime, kan leiden tot een verbetering van de technische efficiëntie van schepen die in de periode 2031-2035 op de markt komen met ongeveer 1%. Door de lange levensduur van zeeschepen is de impact op de gemiddelde technische energie-efficiëntie van de vloot beperkter, ongeveer 0,03% voor de periode 2030-2035.
  • Onze economische analyse levert geen significant bewijs voor een verband tussen brandstofprijzen en gemiddelde vaarsnelheid. Waarschijnlijk ontbraken relevante variabelen die variaties in vaarsnelheid verklaren (bijv. weersomstandigheden, contractdetails) in de analyse. Deze variabelen zijn niet meegenomen door een gebrek aan data. Meer onderzoek naar dit onderwerp is nodig.