Voor de verduurzaming van baggerwerkzaamheden in Nederland onderzoekt Royal IHC hoe fossiele brandstoffen in hun sleephopperzuigers kunnen worden vervangen met CO2-neutrale brandstoffen. Een van deze brandstoffen is waterstof. Om te achterhalen hoe de milieu-impacts van deze verduurzaamde baggerwerkzaamheden zich verhouden ten opzichte van gangbare baggerwerkzaamheden op LSMGO (Low-Sulphur Marine Gas Oil), heeft CE Delft in 2021 een verkennend LCA-onderzoek uitgevoerd. Voor meer informatie over dit project kan contact opgenomen worden met Royal IHC.
LEAF-sleephopperzuigers
Royal IHC heeft twee varianten van de LEAF (Low Energy Adaptive Fuel) sleephopperzuigers ontworpen die waterstof als brandstof gebruiken:
Tijdens de verkennende LCA-studie hebben we beide ontwerpen geëvalueerd. Daarnaast hebben we naar drie verschillende productiemethoden voor waterstof gekeken:
Alle varianten LEAF-sleephopperzuigers op waterstof hebben per m3 gesuppleerd zand een lagere milieu-impact (gemeten in MKI*, in euro milieuschade) dan de benchmark sleephopperzuiger op LSMGO. Het type aandrijving en met name de productiemethoden van waterstof hebben beide invloed op de uiteindelijke milieu-impacts van baggeren. De sleephopperzuigervariant met een brandstofcel en waterstof via hogedruk alkaline elektrolyse op offshore windenergie heeft de laagste MKI per m3 gesuppleerd zand.
* De MKI in deze studie is conform de IKZ-methodiek berekend. Afwijkend van de CML-VLCA-rekenmethode, past de IKZ-methodiek een weegfactor van € 0,103/kg CO2-eq toe voor klimaatverandering, in plaats van € 0,05/kg CO2-eq.