Rapport

Use of waste incinerators on board ships in Canadian waters

Aan boord van schepen ontstaan verschillende soorten afval, zoals olieresiduen, afvalwater, voedselresten en ladingresiduen. Deze verschillende soorten afval kunnen op verschillende manieren worden gemanaged. Een aantal afvalsoorten kunnen door middel van verbrandingsovens aan boord van schepen worden verbrand. Verbranding kan de ruimte, die nodig is om afval aan boord van schepen tijdelijk op te slaan, aanzienlijk verminderen.

Rookgassen van verbrandingsovens aan boord van schepen kunnen, afhankelijk van het soort afval wat verbrand wordt, verschillende stoffen en gassen bevatten, zoals bijvoorbeeld SO2, PAH’s en zware metalen.

In deze context heeft deze studie:
• Een overzicht gemaakt van de huidige internationale regelgeving voor verbranding van scheepsafval aan boord van schepen, evenals een overzicht van precedenten in de wereld voor het beperken van het gebruik van verbrandingsovens aan boord van schepen;
• Een onderzoek gedaan naar de verschillende soorten verbrandingsovens en hun gebruik in de praktijk;
• De beschikbaarheid van emissiefactoren voor verbrandingsovens aan boord van schepen onderzocht.

Deze studie is uitgevoerd op verzoek van Environment and Climate Change Canada (ECCC).

Het rapport is op details aangepast in oktober 2025 op de volgende punten:

  • Pagina 14: “Sludge waste may be introduced to the incinerator during the warm-up process at combustion chamber temperatures above 650 °C in order to achieve the normal operation combustion chamber temperature of 850 °C (MEPC.1/Circ.795)”. The previous report stated 500 °C instead of 650 °C.
  • Tabel 11 pagina 31 en pagina 32:
    • We corrected certain units.
    • We deleted the row about particulate matter/TSP due to lack of clarity and alignment in the definitions in the used sources.
    • We deleted a few rows for which data from only one source was available.
  • Ondanks de aangebrachte wijzigingen in het rapport, blijven de conclusies ongewijzigd.

Meer over