CE Delft heeft de ambitie om met de grote en middelgrote steden in Nederland (G4, G40) de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Daarvoor zetten wij ons team duurzame stad in, waarin jarenlange kennis en praktijkervaring verzameld zijn.
Inzicht in nationale kosten warmtetransitie: nut en noodzaak Sinds het Klimaatakkoord domineert de discussie over de nationale kosten de plannen in de warmtetransitie. De nationale kosten zijn kosten die niemand, en tegelijk iedereen, betaalt, het zijn de kosten voor de maatschappij. Door die inzichten kunnen keuzes voor grote groepen bewoners en bedrijven worden gemaakt. Uit de ervaringen van de afgelopen jaren is wel gebleken dat de uiteindelijke afweging voor een buurt niet volledig draait om kosten en opbrengsten, maar in een veel breder spectrum bekeken moet worden: De warmtetransitie begint met nationale kosten, maar eindigt bij een complexe afweging tussen kosten, opvattingen, meningen, aannames en kansen die het leven in een buurt duurzaam, maar vooral beter maken.. Lees de column Inzicht in nationale kosten warmtetransitie: nut en noodzaak, door Benno Schepers.
Energietransitie Gratis analyse voor het Warmteprogramma Alle gemeenten van Nederland zijn bezig met de update van hun Transitievisie Warmte naar een Warmteprogramma. CE Delft helpt alle gemeenten door een gratis basisanalyse van de nationale kosten met het CEGOIA model van CE Delft aan te bieden. Hiermee kunt u de eerste stappen zetten voor het opstellen van uw Warmteprogramma. De analyse is vanaf vandaag beschikbaar, dus u kunt er direct mee aan de slag. Daarnaast is er de mogelijkheid om een op maat gemaakte analyse uit te laten voeren. Het CEGOIA-model is de afgelopen jaren voor tientallen gemeenten, provincies en netbeheerders ingezet voor het analyseren van de mogelijkheden om aardgasvrij te verwarmen en het berekenen van de nationale kosten hiervan. Het model kent een flexibele, online omgeving, waarin (op verzoek) ook verschillende toekomstscenario’s bekeken kunnen worden. Mocht u interesse hebben in de gratis basisanalyse of een analyse op maat voor uw gemeente, kijk dan hier en meldt u aan! Aanmelden gratis basisanalyse
Handreiking ‘Koelte in het warmteprogramma’ Jasper Schilling presenteerde tijdens het webinar van het Klimaatverbond de handreiking ‘Koelte in het warmteprogramma’. Door het veranderende klimaat, met langere warme periodes tot gevolg, is het van steeds groter belang dat woningen koel blijven in de zomer. De handreiking van CE Delft en TAUW Nederland geeft verschillende manieren aan waarop gemeenten in hun warmteprogramma rekening kunnen houden met de het voorkomen van hitte in woningen. Meer informatie: Jasper Schilling.
Zonnepanelen op parkeerplaatsen en bedrijventerreinen Wat is er nodig om meer zon-pv te ontwikkelen op maatschappelijk vastgoed, bedrijventerreinen, parkeerplaatsen en water? Het rapport ‘Oplossingen voor de ruimtelijke inpassing van zon-pv’ geeft een overzicht van de kansen en knelpunten uit de praktijk en mogelijke oplossingsrichtingen. Op basis van concrete praktijkervaringen van experts hebben CE Delft, Helpdesk Zonopwek van RVO en NP RES deze oplossingen beschreven. Meer informatie: Fenneke van de Pol.
25% biologische catering bij overheden Het is financieel en logistiek haalbaar om een minimumpercentage van 25% biologische producten (voedingsmiddelen en dranken) in de catering bij overheden te realiseren. CE Delft heeft dit onderzocht in opdracht van het ministerie van Landbouw (LVVN). Samen met de huidige cateraar van het ministerie (Hutten) is een pilot uitgevoerd op de kantoorlocatie Centre Court in Den Haag. Daarnaast heeft CE Delft relevante ketenpartijen geïnterviewd. CE Delft heeft aanbevelingen opgesteld voor zowel opdrachtgevers als cateraars en deze samengevat in de visualisaties ‘Aanbevelingen’ en ‘Routekaart’.
Duurzame inkoop gemeente Utrecht Met Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) zet de gemeente Utrecht haar eigen inkoop in om actief bij te dragen aan een duurzame en leefbare stad. CE Delft deed de analyse van de klimaatimpact en de grondstoffenuitputting van de jaarlijkse inkoop. Met een inkoopanalyse kunnen gemeenten door strategische inkoopbeslissingen actief bijdragen aan een duurzame en leefbare stad. CE Delft voerde eerder een impactanalyse uit voor de gemeente Rotterdam.
Top 10 stimulering deelmobiliteit Deelmobiliteit heeft, met een gebruikersgroep van 19% van de Nederlanders, nog voldoende mogelijkheid om te groeien. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft CE Delft gevraagd om een top 10 van instrumenten op te stellen om deelmobiliteit te stimuleren op basis van de effectiviteit op het gebied van brede welvaart. De instrumenten stimuleren deelmobiliteit aan de aanbodkant of aan de vraagkant, waarbij in een aantal gevallen een financiële prikkel wordt gegeven vanuit de overheid. Voorbeelden van instrumenten zijn: Overheden maken gebruik van openbare deelauto’s, afschaffen btw op deelmobiliteitsdiensten en deelmobiliteit meenemen in ov-concessies. Meer informatie: Denise Hilster.
Regionaal mobiliteitsplan Drenthe De provincie Drenthe wil na het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) uit 2021 de volgende stap zetten richting het verduurzamen van mobiliteit en transport. CE Delft heeft onderzocht wat de effecten zijn van twintig maatregelen. Met die maatregelen uit het RMP 2.0 komt deze doelstelling, afhankelijk van het gekozen ambitieniveau, dichterbij, maar wordt niet volledig gehaald. Drenthe heeft veel landelijk gebied, dat maakt dat maatregelen als zero-emissiezones en betaald parkeren maar in een beperkt gedeelte van de provincie effect hebben. We hebben daarom onderzocht wat specifiek toepasbaar is voor het landelijk gebied, bijvoorbeeld wat de gevolgen zijn voor het autobezit van de 3e of 4e auto. Meer informatie: Denise Hilster.
Marktverkenning elektrische bestelauto’s De Tweede Kamer heeft het kabinet verzocht om een uitgebreide en geactualiseerde marktverkenning te doen naar zero-emissiemodellen. Het ministerie van Financiën heeft CE Delft gevraagd dit te onderzoeken. Uit ons onderzoek blijkt dat batterij-elektrische bestelauto’s verkrijgbaar zijn met dezelfde laadvolumes (m3), lengte, breedte, en meest gangbare type opbouw en ombouw als dieselbestelauto’s. De actieradius van de batterij-elektrische bestelauto’s is afgelopen jaren toegenomen door steeds grotere batterijpakketten en batterijtechnologie. De grootste uitdaging bij batterij-elektrische bestelauto’s voor gebruikers zit in de combinatie van laadvermogen en eventueel trekkracht aan de ene kant en actieradius aan de andere kant. Meer informatie: Matthijs Otten.